Kan alle styrketræne?

Måske tror du at styrketræning er for hårdt for dig, måske endda farligt for kroppen, at du kan komme til at skade dig selv. Måske har du gamle skader, smerter eller udfordringer der skal tages hensyn, eller fordi det er meget længe siden du for alvor har været aktiv. Og er du overhovedet robust nok nu?

Jeg kender den tvivl, men giv mig din tillid. Jeg lover dig, at du kan blive meget stærkere end du overhovedet kan forestille dig nu. Du er hverken for skrøbelig, for gammel, for slidt eller for træt. Og selvom du måske har ondt flere steder, er du helt sikkert IKKE gået stykker.

Tror du på de her myter?

"Lange udmattende løbeture, timevis med aerobic, eller på en spinningcykel mange gange hver uge, er det eneste der virker når man skal holde sig slank"

"Motion handler om at brænde masser af kalorier af"

"Jo værre det føles jo bedre virker det, smerter/ømhed efter træning er et sikkert succeskriterie for effektiv træning"

Så skal du til at se på træning med helt andre øjne. Træning skal nemlig ikke berøve dig dit velvære, men derimod berige dig, med saft, kraft og styrke.

Den magiske nøgle

Træning skal ikke ses som en metode til at brænde fedt af, sådan som mange af os har troet.  Løb osv er rigtig god træning for hjerte, lunger og kredsløb, men først når man har en vis styrke.

Magien ligger i at starte med opbyggende muskeltræning, med fokus på de “hurtige muskelfibre”. Det er dem vi først mister med alderen og med dem svinder både vores hurtighed, kraft og styrke. 

Fokuseret, intelligent styrketræning der hele tiden er tilpasset dit udgangspunkt og som ikke dræner dig,  er det der kommer til at gøre en kæmpeforskel.

Det er også det der virker på den langtidholdbare måde. For så er du ikke er øm i dagevis og må holde pause, men kan hele tiden træne med mere og mere fremgang. 

Intelligent tilpasset styrketræning er simpelthen din allervigtigste pensionsopsparing. Du giver dig selv de bedst mulige betingelser for et langt og aktivt liv og mindsker mange af de begrænsninger som normale alderforandringer kan give.

Styrketræning sætter gang i et springvand af positive effekter.

Vi træner både, dine sanser, dit nervesystem og dine muskler, knogler og led. Vi skal lave funktionel træning og bruge både din egen kropsvægt og kombinere med vægte ( kettlebells)

På den måde opnår du så mange gevinster:

Du skal bruge mindre tid på at træne og kan træne hvor som helst.

Du opbygger muskelmasse og dermed nogle gode forbændingsmotorer. I takt med at din muskelmasse øges forbrænder du flere kalorier, både under og efter din træning. Altså også når du er i hvile...

Du får mere energi og overskud til alle andre aktiviteter i din hverdag.

Du stimulerer en lang række processer der er med til at harmonisere din hormonbalance.

Du styrker dit immunforsvar.

Du regulerer din fordøjelse, din insulinbalance og din appetitregulering. Så bliver det meget lettere at genfinde din talje. 

Du sover bedre. Du får færre hede og / eller svedeture.

Du styrker dine knogler og mindsker dermed din risiko for knogleskørhed.

Du bliver både mere smidig og robust.

Du opnår større frihed til at leve præcis det liv du ønsker dig, i en meget gladere og mere vital krop.